احترام به معلم

چگونه بايد در محيط مدرسه احترام به افكار ديگران و اخلاق و ادب را تمرين كنيم؟

احترام به معلم

۱۱۲ بازديد

امير المومنين حضرت علي (ع) كسي است كه در تمام لحظات در كنار پيامبر بوده. به همين دليل مي توان ايشان را يكي از بهترين اشخاص براي الگو قرار دادن دانست. يكي از مسائلي كه توجه ويژه اي در قرآن و اسلام به آن شده احترام نسبت به اشخاص و به خصوص پدر و مادر و معلم است. تمام پيامبران و امامان توجه ويژه اي به اين موضوع داشتن و بيشتر مواقع معلم را هم در جايگاه پدر و مادر قرار مي دادن، اين مسئله به اهميت احترام گذاشتن به معلم و استاد تاكيد دارد.

 

حضرت علي در سخنان خود مردم را به نيكو سخن گفتن با استاد و معلم خود توصيه ميكند و مي فرمايد:

لَا تَجْعَلَنَّ ذَرَبَ لِسَانِكَ عَلَى مَنْ أَنْطَقَكَ وَ بَلَاغَهَ قَوْلِكَ عَلَى مَنْ سَدَّدَكَ . (۴۱۱-نهج البلاغه)

با آن كس كه تو را سخن آموختن به درشتى سخن مگو، و با كسى كه راه نيكو سخن گفتن، به تو آموخت لاف بلاغت مزن.

از اين فرموده حضرت علي(ع) مي توان به اين نتيجه رسيد كه هرگز نبايد در سخن گفتن هاي خود با استاد و معلمان خود نبايد به تند سخن بگوييم زيرا اين معلم است كه سخن گفتن و نوشتن را به ما ياد داده. هرچند اين پدر و مادر است كه ابتداي سخن گفتن را با سخنان كوتاه به آموختند ولي در اصل معلم بود كه خواندن و گفتن سخاني پيچيده تر را به ياد داد. پدر مادر ستون ها  ساختمان را نهادند و  اين معلم بود كه ساختمان سخن گفتن ما را ساخت.

معلم بود كه روش درست سخن گفتن  و نيكو سخن گفتن را ياد داد پس ما نيز حتما بايد با احترام با او سخن بگوييم. و هرگز نبايد نسبت به حرف معلم (حال هرچه كه باشد) زبان درازي كنيم و احترام او را بشكنيم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.