ويژگي هاي شخصيت سالم

چگونه بايد در محيط مدرسه احترام به افكار ديگران و اخلاق و ادب را تمرين كنيم؟

ويژگي هاي شخصيت سالم

۱۱۸ بازديد

مواردي از قبيل اينكه وقتي به ديگران مي‌رسيد چگونه رفتار مي‌كنيد، يا موقع عصبانيت چه‌ طور واكنش نشان مي‌دهيد، يا مثلا وقتي كسي به شما محبت مي‌كند، از رفتار او چه برداشتي مي‌كنيد و چگونه به آن پاسخ مي‌دهيد، همگي با نوع شخصيت شما ارتباط دارد.

 

پس به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه شخصيت ما مجموعه‌اي از افكار، احساسات، هيجانات، رفتارها و واكنش‌ها است كه از نوجواني و جواني در ما شكل مي‌گيرد و تاثيرات آن بر تمام جنبه‌هاي زندگي سايه مي‌افكند و در طول زندگي‌مان تقريبا الگوي ثابتي دارد.

 

اما شخصيت سالم واقعا چگونه است، چه خصوصياتي دارد يا بايد چه كيفيتي داشته باشد؟ براي پاسخ به اين سوال لازم است دوباره به تعريف شخصيت در بالا نگاهي بيندازيم و به چند نكته دقت كنيم:

 

شخصيت سالم

 

فراگير بودن و تاثيرگذاري بر جنبه‌هاي مختلف زندگي، از شرايط اصلي شخصيت است، به اين معنا كه شخصيت يك فرد تقريبا بر همه برخوردها و شرايط زندگي او تاثيرگذار است.

 

ثبات نسبي اين خصوصيات در طول زندگي است، به اين صورت كه پس از شكل‌گيري در اوايل جواني، ادامه مي‌يابند و با گذشت سال ها تفاوت كمي مي‌كنند. به همين علت است كه نمي‌توان انتظار داشت افراد پس از ازدواج، زياد تغيير كنند.

 

 شخصيت هم شامل افكار، عقايد و برداشت‌هاي فرد است و هم شامل هيجانات، عواطف و احساسات و هم توانايي كنترل و مديريت اين هيجانات و احساسات.

افراد داراي شخصيت سالم حتي در شرايطي كه براي شان مطلوب نيست مي‌توانند خود را كنترل كنند و از خود انعطاف نشان دهند.

 

شخصيت سالم

 

رفتار و برخوردهاي ما در شرايط گوناگون نيز بخش مهمي از شخصيت‌مان را تشكيل مي‌دهند.

 

پس شخصيت من را در صورتي مي‌توان سالم دانست كه صفات اخلاقي‌ام باعث شود تا بتوانم روابط مناسب و پايداري با بيشتر افراد برقرار نمايم، بتوانم هيجانات و احساسات شديد و ناگهاني خود را كنترل كنم يا آنها را به شكلي جامعه‌پسند بروز دهم و رفتارم با هنجارهاي جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنم تفاوت اساسي نداشته باشد، يا به عبارت ديگر بتوانم به شكل مناسبي خودم را با اين هنجارها وفق بدهم. افراد داراي شخصيت سالم حتي در شرايطي كه برايشان دلخواه نيست مي‌توانند خود را كنترل كنند و از خود انعطاف نشان دهند يا براي تغيير شرايط محيطي، اقدامات لازم را انجام دهند.

 

خوب، اگر شما هم مثل من همه اين خصوصيات را نداريد، لازم نيست خيلي نگران يا از خود نااميد شويد. اگر حتي تعدادي از اين خصوصيات را داشته باشيد، به احتمال زياد شما اختلال شخصيت نداريد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.