احترام به ديگران

چگونه بايد در محيط مدرسه احترام به افكار ديگران و اخلاق و ادب را تمرين كنيم؟

احترام به ديگران

۱۶۹ بازديد

مقدمه:

با اين كه همه ي انسان ها شايسته احترام هستند، اما متأسفانه حقيقت اين است كه برخي از افراد قادر به كسب اين احترام نيستند. البته راه هاي مختلفي وجود دارد كه شما مي توانيد خود را در موقعيت هايي قرار دهيد كه احترامي را كه سزاوار آن هستيد به دست آوريد. مهم ترين عوامل در اين زمينه احترام گذاشتن به ديگران، احترام گذاشتن به خودتان، داشتن اعتماد به نفس، جرات  تصميم گيري و رعايت پوشش ظاهري است. اين عوامل به شما كمك مي كند تا احترامي را كه شايسته شماست كسب كنيد.

احترام گذاشتن  به ديگران

اگر انتظار داريد كه ديگران با شما با احترام رفتار كنند، اولين قدم اين است كه با ديگران با احترام رفتار كنيد. اگر رفتاري غير محترمانه با ديگران داريد، براي آنها هم احترام گذاشتن به شما دشوار خواهد شد. احترام گذاشتن به ديگران نشانه اين است كه خود شما نيز شايسته احترام هستيد. اگر به ديگران احترام نگذاريد، مردم شما را به چشم انساني بي محبت نگاه مي كنند كه قادر به درك ارزش وجودي ديگران نيست.

احترام به خويشتن

يكي ديگر از عوامل مهم در جلب احترام اطرافيان، احترام گذاشتن به خود است. احترام به خود يعني درك ارزش وجودي خود و داشتن برخوردي مؤدبانه و محترمانه با خود است. داشتن رفتار محترمانه با ديگران اهميت زيادي دارد، اما نبايد از داشتن رفتاري محترمانه با خود چشم پوشي كنيد.

داشتن اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس نيز در جلب احترام ديگران تأثير گذار است. اطمينان از خود، بدون حس تكبر و خودبيني، نشان دهنده اين است كه شما از قابليت ها و توانايي هاي خود آگاهيد و قابل احتراميد. اگر خودتان به توانايي هاي خود باور داشته باشيد و اجازه بدهيد كه ديگران نيز از قابليت هاي شما آگاه شوند، قادر خواهيد بود كه به راحتي احترام آنها را به خود جلب كنيد. اما مي شود آنها هيچ احترامي براي شما قائل نشوند. به خاطر داشته باشيد كه اعتماد به نفس بيش از حد برعكس اين عمل كند و شما را در نظر ديگران فردي خودخواه و از خود متشكر نشان خواهد داد و باعث مي شود آنها هيچ احترامي براي شما قائل نشوند.

قدرت تصميم گيري

داشتن قدرت تصميم گيري يكي ديگر از جنبه هاي جلب احترام ديگران است. اين عامل نيز با اعتماد به نفس رابطه اي نزديك دارد  چرا كه اگر شما از خودتان مطمئن باشيد، براي گرفتن تصميم درست در موقعيت هاي مختلف ترديدي به دل راه نمي دهيد. اگر بتوانيد با اطمينان و بدون هيچ گونه ترديد و دودلي تصميم گيري كنيد، باعث  مي شود اطرافيانتان به شما اعتماد پيدا كنند. با اين كه گرفتن مشورت و نظرخواهي از ديگران هم در اين زمينه اهميت دارد، اما در آخر اين شما هستيد كه بايد تصميم بگيريد. اگر بدون نشان دادن هيچ گونه علائمي از ترديد، تصميمات درست اتخاذ كنيد، ديگران به اين قابليت و قدرت شما احترام خواهند گذاشت.

رعايت پوشش ظاهري

نحوه لباس پوشيدن هم در جلب احترام اطرافيان تأثير مستقيم دارد. اگر چه پوشيدن لباسهاي عادي و راحت در اكثر محيطهاي اجتماعي و اداري قابل قبول است و هرچند كه  لباس هاي شما نشان دهنده توانايي ها و قابليت هاي شما نيست، اما اطرافيانتان معمولاً از روي لباس پوشيدن شما در موردتان قضاوت مي كنند. از اين رو بايد سعي كنيد كه هميشه برازنده و خوش لباس باشيد. اين كار در جلب احترام دوستان و اطرافيانتان به شما كمك مي كند.

فروتني و تواضع

فروتني نه علم است كه خوانده شود و نه نظريه كه حفظ گردد و نه سخنراني كه ايراد شود بلكه هنري است كه احتياج به تمرين دارد. فروتني و تواضع يعني همان كارهايي را انجام دهيم كه مردم انجام مي دهند و ما هم مانند آنها باشيم افتاده باشيم و متكبر و مغرور نباشيم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.