هجدهمين پرسش مهر رئيس جمهور چگونه در محيط مدرسه افكار ديگران را تحمل كنيم؟

چگونه بايد در محيط مدرسه احترام به افكار ديگران و اخلاق و ادب را تمرين كنيم؟

هجدهمين پرسش مهر رئيس جمهور چگونه در محيط مدرسه افكار ديگران را تحمل كنيم؟

۱۲۷ بازديد

رئيس‌جمهور در پرسش مهر امسال خود گفت: چگونه در محيط مدرسه، افكار ديگران را تحمل كنيم و با چه سبكي مي‌توانيم اخلاق بالاتر، ادب بالاتر و تحمل بالاتر داشته باشيم؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاري فارس، رئيس‌جمهور در پرسش مهر امسال خود مطرح كرد: «بايد افكار ديگران را تحمل كنيم و به فكر ديگران احترام بگذاريم.

محيط مدرسه بايد محيط اخلاق و ادب باشد. چگونه در محيط مدرسه تحمل افكار ديگران و اخلاق و ادب را تمرين كنيم و با چه سبكي مي‌توانيم اخلاق بالاتر، ادب بالاتر و تحمل بالاتر داشته باشيم؟»

به گزارش فارس،‌ بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش، پرسش مهر در اولين روز سال تحصيلي توسط عالي‌ترين مقام اجرايي كشور براي دانش آموزان و معلمان سراسر كشور اجرا مي‌شود.

در طرح پرسش مهر، رئيس جمهور وقت كشور يكي از مهم‌ترين مسايل كشور و يا تعليم و تربيت به عنوان پرسش مهر را مطرح مي‌كند و دانش‌آموزان و فرهنگيان در قالب فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري به آن پاسخ مي‌دهند.

* پرسش مهر از ابتدا تا كنون

همزمان با آغاز سال تحصيلي 77ـ1376 پرسش مهر توسط رئيس جمهور وقت در قالب طرح بنمار مطرح شد و وي ضمن ترغيب دانش‌آموزان به تفكر و تأمل بيشتر پيرامون موضوعات مهم و اساسي كشور و انقلاب، از آنان خواست راه‌حل‌هاي اساسي خود را به مسئولان ارائه دهند. 

پرسش‌هاي مطرح شده پيرامون «قانونمندي و احترام به قانون» و «راهكارهاي استقرار امنيت و راه حل‌هاي عملي براي بيرون راندن بيگانگان از منطقه» بود كه با هدف پرورش و روحيه مسئوليت پذيري، مشاركت جويي و تحقيق و پرسشگري و ايجاد اعتماد به نفس و خودباوري در جوانان و نوجوانان و حضور پر نشاط و جدي در عرصه فعاليت‌هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي بيان شد.

دومين پرسش مهر در سال 80ـ1379 با دو پرسش شامل «دين و آزادي در قانون اساسي كه روح ملت و اساس وحدت ملي است، چه جايگاهي دارد؟» و «با گفت‌وگوي تمدن‌ها چگونه مي‌توانيم جهاني زيباتر و انساني‌تر بسازيم؟» مطرح شد.

سومين پرسش مهر در سال تحصيلي 82ـ1381 با طرح 3 سوال شامل «راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ايران اسلامي و طرز تلقي منفي جهان نسبت به آن چيست؟»، «انقلاب اسلامي در گشودن راه رهايي از اين نگون‌ساري چه نقشي داشته است؟» و «براي رساندن كشور و ارتقاي ملت به جايگاه شايسته و واقعي خود در جهان امروز و تاريخ چه بايد كرد؟» برگزار شد.

در چهارمين پرسش مهر در سال 83ـ1382، دو سوال شامل «در جهان به هم پيوسته امروز چگونه مي‌توان با پرهيز از تنش‌هاي جهاني و دستيابي به پيشرفت‌ همه جانبه و پايدار، هويت ديني و ملي خود را حفظ كرد» و «موانع مهرورزي و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه‌ جهاني چيست و مبارزه با آنها و حركت به سوي صلح مبتني بر عدالت چگونه ميسر است؟» مطرح شد. 

پرسش مهر پنجم در سال 84ـ1383 برگزار شد و 4 پرسش شامل «نسبت رشد عقلاني، آزادي، برابري و اخلاق در نظام «داد بنياد» مهدوي مورد انتظار ما چگونه است؟ آگاهي و اراده آدمي در رسيدن به اين نظام چه نقشي دارد؟»، «مهدويت در اديان الهي به ويژه يهوديت، مسيحيت و زرتشت چگونه است؟»، «از نهضت مشروطيت و ملي شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامي ايران چه درسهايي مي‌آموزيم؟ ملت رشيد ايران چه مي‌خواست و به چه رسيد؟» و «اصلاحات در 150 سال اخير در كشور تا تاكنون چه نقشي داشته است؟ موانع و دستاوردهاي آن چگونه بوده است؟» مطرح شد.

پرسش مهر ششم در سال تحصيلي 85ـ1384 شامل «چرا عدالت زيباست و رابطه عدالت با پيشرفت كشور چيست؟»، «رابطه عدالت با همدلي و همبستگي مردم چگونه است؟»، «چه كساني از برقراري عدالت نگرانند؟» و «مصاديق و زمينه‌هاي عدالت در حوزه آموزش و پرورش كدام است؟ و در تعليم و تربيت چه راهكارهايي پيشنهاد مي‌دهيد؟» بود.

 

هفتمين پرسش مهر در سال 86ـ1385 مطرح شد و شامل «نقش مهرورزي در پيشرفت و تعالي جامعه چيست؟»، «نقش مهرورزي در برپايي عدالت و ايجاد وحدت و اتحاد چيست؟»، «نقش مهرورزي در ايجاد جامعه نمونه و پيشرفته چه چيزي مي‌باشد؟»، « چه كنيم كه يكديگر را دوست داشته باشيم؟»، «موانع محبت چيست؟» و «چه كساني نمي‌خواهند انسان‌ها دوست، يار و عاشق يكديگر باشند؟» بود.

سوالات پرسش مهر هشتم در سال تحصيلي 87ـ1386 شامل «عواملي كه ما را در مسير پيشرفت همه جانبه قرار مي دهد، چيست؟»، «عوامل پيشرفت، راه‌هاي پيشرفت و موانع پيشرفت چيست» و «چه چيزهايي مانع پيشرفت ماست؟ و موانع پيشرفت كدامند و چه كنيم تا با سرعت به سمت قله ها حركت كنيم؟» بود.

در پرسش مهر نهم در سال 88ـ1387 چند پرسش شامل «چه كنيم كه خدمتگزار خوبي باشيم؟»، «راه هاي خدمتگزاري چيست؟»، «چگونه بايد خدمت كرد؟»، «چه عواملي دست به دست هم بدهند كه روحيه خدمتگزاري درجامعه گسترش پيدا بكند؟»، «فوايد و نتايج خدمتگزاري چيست؟»، «تأثير خدمتگزاري روي فرد خدمتگزار چگونه است؟»، «تأثير خدمتگزاري روي محيط اجتماعي، روي منافع و مصالح يك ملت و در بسط فرهنگ مهرورزي و خدمتگزاري چيست؟»، «وظيفه آموزش و پرورش در اين رابطه چيست؟»، « وظيفه دولت و مسوولان ، وظيفه رسانه ها و اصحاب فرهنگ و تبليغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاري چيست؟»، «آيا بدون روحيه خدمتگزاري در بين آحاد مردم، يك كشور و يك ملت مي تواند به قله هاي سعادت برسد؟»، «آيا بدون روحيه خدمتگزاري، مشكلات جامعه برطرف مي شود؟» و «آيا بدون روحيه خدمتگزاري فاصله ها و تبعيض ها و محروميت ها برطرف خواهد شد؟»، «چگونه خدمتگزار خوبي براي جامعه باشيم؟»، «دانش‌آموزان چه مي‌توانند بكنند و چگونه مي توانند به كشور، ملت و خانواده شان خدمت كنند؟»، «جامعه فرهنگي ما چه مي تواند بكند و همين طور بقيه اقشار؟» مطرح كرد.

پرسش مهر دهم در سال تحصيلي 89ـ1388 مطرح شد كه شامل «رابطه علم با رشد، كمال و پيشرفت انسان چيست؟»، «آيا مي توان بدون علم به مراتب كمال انساني دست يافت؟»، «پيامبران از چه طريقي راه كمال را در برابر انسان ها قرار دادند؟» و «رابطه علم و انسانيت چه طور است؟» بود.

در پرسش مهر يازدهم كه در سال 90ـ1389 مطرح شد و رئيس‌جمهور از دانش‌آموزان پرسيد «تصويري كه از آينده ايران در ذهن شماست، چيست و دوست داريد ايران به كجا برسد؟».

در پرسش مهر دوازدهم كه در سال 91ـ1390 مطرح شد، از دانش‌آموزان سوال شد: « اگر شما دانش‌آموزان به جاي رييس‌جمهور بوديد براي ساختن ايران و اعتلاي نام ملت ايران و امور كشور چه مي‌كرديد و اولويت شما چه بود؟» و «شما دانش‌آموزان در مسائل جهاني چه مي‌كرديد و براي ريشه كن كردن فقر چه برنامه‌اي داشتيد، در يك كلام اگر شما رييس‌جمهور بوديد براي ايران عزيز چه مي‌كرديد؟».

در سال تحصيلي 92ـ1391 پرسش مهر سيزدهم مطرح شد و رئيس‌جمهور از دانش‌آموزان پرسيد: «سؤال امسال من از شما اين است كه مي‌خواهيد در آينده چه كار كنيد، اهداف شما چيست و براي جامعه و مكتب خود زندگي و زندگي جاويدان آينده چه برنامه‌اي داريد؟».

در پرسش مهر چهاردهم كه در سال تحصيلي 93-1392، مطرح شد، خطاب به دانش آموزان اين سوال را مطرح كرد كه «اگر پدر شما رئيس جمهور باشد چه اقدامي به او توصيه مي كنيد تا بتواند اعتدال و ميانه روي را در همه ابعاد زندگي بگستراند؟»

پرسش مهر پانزدهم كه در سال 93ـ1393 مطرح شد اين بود، «عزيزانم ايران ما با مشكل جدي كمبود آب روبروست. هر كدام از ما چگونه از آب هاي ايران مي توانيم بهتر نگهداري و استفاده كنيم؟».

در پرسش مهر شانزدهم كه در سال تحصيلي 95ـ1394 مطرح شد، رئيس جمهور از دانش‌آموزان سؤال كرد: «به نظر شما دانش‌آموزان عزيزي كه سرمايه اصلي كشور ما هستيد چه فرصت هاي جديدي از لحاظ علمي، فناوري، دانش، اقتصادي و روابط ما با همسايگان و همچنين با دنيا به وجود آمده است؟ پس از پايان تحريم و ماه هاي آينده فرصت پيش روي ما چيست و چگونه بايد به بهترين وجه از اين فرصت استفاده كنيم؟».

هفدهمين پرسش مهر رئيس‌جمهور سال تحصيلي 96ـ1395 مطرح شد و رئيس جمهور از دانش‌آموزان پرسيد: «از كجا خشونت نشأت گرفته است و چگونه عده‌اي خشونت را مي‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه بايد ايستادگي كرد؟ 

چگونه مي‌توانيم كشوري داشته باشيم، جامعه‌اي داشته باشيم داراي رحمت اسلامي و نبوي.

و چگونه مي‌توانيم جوامع منطقه‌مان و جهان را از خشونت برهانيم؟».

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.