پرسش مهر

چگونه بايد در محيط مدرسه احترام به افكار ديگران و اخلاق و ادب را تمرين كنيم؟

پرسش مهر

۱۰۲ بازديد

همه ي مردم همواره در عقايد، ديدگاه ها و نظرات خود با ديگران متفاوت هستند و هيچ كس مثل ديگري نيست، امّا اين دليل نمي شود قادر به تعامل و ارتباط با ديگران نباشيم. در اينجا به شرح نكاتي مي پردازيم تا با رعايت آن ها بتوانيم براحتي به عقايد ديگران احترام بگذاريم و خود را با آن ها وقف دهيم.

گام اوّل:

هرچه قدر هم كه به صحّت گفته خود اطمينان داريد، قبل از اينكه حرفي بزنيد، خوب فكر كنيد. اگر احساس مي كنيد هيچ نقطه مشتركي از نظر فكري با نفر مقابل خود نداريد، باز هم در نهايت ادب و متانت تعامل كنيد.

گام دوّم:

سعي كنيد با وي همفكري كنيد يا حدّاقل طوري وانمود كنيد كه او را درك مي كنيد. خود را جاي ديگري بگذاريد. با خود بگوييد: "اگر من افكار او را داشتم، زندگي و دنياي من چه فرقي داشت و چطور بود؟". با اداي اين جمله در ذهن خود، مي توانيد افكار، احساسات و اعمال وي را بهتر درك كنيد.

گام سوّم:

از انتقاد و سرزنش در مورد باورهاي قلبي و عقايد ديگران خودداري كنيد. اين كار نه تنها باعث از دست دادن دوستان شما مي شود بلكه منجر به خصومت نيز خواهد شد. اگر به باورهاي مذهبي كه سال ها در درون وي ريشه گرفته است، توهين كنيد و آن ها را بي معني بدانيد، ديگر انتظار هيچ رابطه دوطرفه يا تفاهم را نداشته باشيد. مهّم نيست چقدر آن عقايد را باور داريد، تنها با درك حدّاقل ظاهري مي توانيد بجاي ايجاد ديوار و فاصله، پلي ارتباطي بسازيد.

گام چهارم:

عقايد خود را به ديگران تحميل نكنيد، اگر در مورد باورهاي خود، قصد متقاعد كردن فردي را داريد، مي توانيد با روشي مسالمت آميز شروع كنيد. انتظار پيروي وي از خودتان را نداشته باشيد، او هم به عنوان يك انسان متفاوت با شما، حق انتخاب دارد. شايد به مرور زمان، با شما هم عقيده شود.

گام پنجم:

هر انساني، تحت يك فرهنگ خاص و ويژگي هاي ذاتي متفاوت، رشد كرده است. بنابراين منطقي نيست كه در همان ابتدا، به راحتي ديگر فرهنگ ها، عقايد مذهبي، باورها، ارزش ها، سنت ها، قوانين، منش زندگي و … را قبول كند يا حداقل واكنشي نشان ندهد و نمي تواند اين تفاوت ها را در ذهن خود درك كند. در مقابل او نيز، نياز به اين دارد كه ديگران نيز عقايد و باورهاي وي را لااقل بشنوند و بدانند. در سايه ي احترام، هر دو طرف مي توانند هويت هاي خود را نمايان كنند.

گام ششم:

بدون اظهار مخالفت و جبهه گيري، نظرات ديگران را گوش دهيد، اين خود بهترين روش براي اداي احترام است، البته كه مجبور به پذيرش باورها و نظرات ديگران نيستيد، امّا به ياد داشته باشيد، در اين حال شايد واقعاً نكته يا روشي جديد براي رسيدن به درجه اي بالاتر در زندگي، كسب كنيد. در آخر اينكه بايد بدانيم احترام به افكار و عقايد ديگران وظيفه ما و نشانه شخصيت ماست.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.