شخصيت شناسي

چگونه بايد در محيط مدرسه احترام به افكار ديگران و اخلاق و ادب را تمرين كنيم؟

شخصيت شناسي

۱۴۱ بازديد

شخصيت شناسي و شناخت صفات شخصيتي يكي از بحث‌هاي مهم در متمم محسوب مي‌شود.

مروري كوتاه به درس‌هاي دوره MBA و اساساً هر نوع دوره آموزش مديريتي نشان مي‌دهد كه به سختي مي‌توان مباحث شخصيت شناسي و رفتارشناسي را از آموزش‌هاي مديريتي تفكيك كرد.

اين درهم‌آميختگي خصوصاً در مباحثي مانند مديريت رفتار سازماني، مديريت منابع انساني، اصول و فنون مذاكره، مهارت ارتباطي و مهارت فروش بيشتر به چشم مي‌آيد. اما در ساير زمينه‌ها هم دانش شخصيت شناسي نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند:

 در درس شخصيت شناسي چه هدفي دنبال مي‌شود؟

 يادگيري شخصيت شناسي به چه كساني توصيه مي‌شود؟

 آيا مطالعه درس هاي شخصيت شناسي پيش‌نياز دارد؟

در بحث‌هاي شخصيت شناسي، چه هدفي دنبال مي‌شود؟

هدف اصلي متمم، آگاهي عميق‌تر دوستان متممي از نظريه هاي شخصيت شناسي است.

تجربه نشان مي‌دهد كه آشنايي سطحي با اين نظريه‌ها در حدي كه در كتاب‌ها و آموزش‌هاي مديريتي رايج است، باعث مي‌شود كه تعميم‌هاي نادرست و مصداق‌هاي نامناسب زيادي از شخصيت شناسي در ميان علاقمندان و دانشجويان مديريت شكل بگيرد.

واژه‌هايي كه روانشناسان با دقت و زحمت به كار مي‌برند، در ميان مديران به سادگي و بدون توجه به معناي واقعي آنها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مفاهيمي مانند اضطراب، خودشيفتگي، قدرت طلبي، سايكوپات بودن، كمال طلب بودن و ده‌ها مفهوم ديگر، از پشتوانه‌ي قوي و چندين دهه (و گاه چند قرن) تلاش برخوردار هستند.

اما به علت پرداخت بسيار سطحي به اين مفاهيم در كتابهاي مديريتي، معمولاً با معنايي سطحي يا متفاوت در ميان مديران، كارشناسان منابع انساني و مذاكره كنندگان رد و بدل مي‌شوند.

بنابراين، هدف اصلي ما از بحث‌هاي شخصيت شناسي، آشنايي عميق‌تر با مفاهيم شخصيت شناسي مرتبط با مديريت و نيز توانمند شدن در به كار گيري اين مفاهيم در تحليل‌ها، سخن گفتن و تصميم گيري ها هست.

متمم درس هاي شخصيت شناسي را به چه كساني توصيه مي‌كند؟

اين درس‌ها بسيار گسترده هستند و نمي‌توان به صورت قطعي گفت كه چه كساني مخاطب اين بحث‌ها هستند يا نيستند.

اما بسته به شرايط شما و نيازهاي شما، احتمالاً بخشي از درس‌ها براي شما مفيد است و بخشي ديگر چندان مفيد و كاربردي نخواهد بود.

پيشنهاد ما اين است كه  اگر قصد داريد در يكي از حوزه‌هاي رفتار سازماني، مذاكره يا منابع انساني به شكل حرفه‌اي فعاليت كنيد، هيچ يك از درس‌هاي شخصيت شناسي را از دست ندهيد. 

اما اگر فعاليت حرفه‌اي نداريد يا تخصص شما در حوزه‌هاي ديگري است، احتمال دارد صرفاً جنبه‌هايي از شخصيت شناسي كه به توسعه فردي شما كمك مي‌كنند، برايتان مفيد باشند.

در ادامه‌ي اين نقشه‌ي راه، مي‌توانيد بهتر تصميم بگيريد كه يادگيري كدام مباحث براي شما در اولويت قرار دارد.

آيا مطالعه درس‌هاي شخصيت شناسي پيش‌نياز خاصي دارد؟

اكثر درس‌هاي شخصيت شناسي پيش نياز ندارند.

اگر هم داشته باشند درس‌هاي ديگري از خود مجموعه‌ي شخصيت شناسي است.

به هر حال، اگر جايي پيش‌نيازي ضروري باشد در ابتداي درس مشخص شده است.

شخصیت شناسی از روی چهره افراد

چهره خوانی و شناخت شخصیت

چهره خوانی : چهره خوانی به این معـنا است که شما فقط با با نگاه کردن به صورت اشخاص پی بـه خصوصیات اخلاقی و شخصیتی او ببرید.

چهره خوانی توسط مردم در اعصار مختلف انجام شده است و شناختن شخصیت افراد تنها از روی خصوصیات ظاهری ، صورت آنها مساله بسیار جالبی است، نکات ظریف و دقیق و پیچیدگی های بسیاری در علـم چـهـره خـوانـی وجـود دارد ولی من در اینجا به بیان نکات اصلی تر و مهمتر آن بسنده می کنم.

بشر در طول قرون متمادی سعی نموده تا با پیوند زدن خصـیصـه هـای صـورت افـراد بـه ویژگیهای شخصیتی، متوجه افکار و درون دیگران شود ، با گـذشـت سـالها علم چهره شناسی نیز گسترش یافته و به شاخه های مختلف تقسیم می شود.

 

نمونه هایی از علوم چهره خوانی عبارتند از : متوپوسکپی : علم پی بردن به درون آدمی از روی خطوط روی پیشانی ؛ فرنولوژی : علم جمجمه خوانی و مطالعه طرز تشکیل جمجمه ؛ فیزیـوگـنومی یا عـلم چـهره شـنـاسی ، موضوعی است که به آن خواهیم پرداخت ؛ این علم به ما می آموزد که چگونه از روی صورت و چهره افراد پی به شخصیت آنها ببریم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.