هيچ مگسي در انديشه فتح ابرها نيست،
و هيچ گرگي، گرگ ديگر را به خاطر انديشه اش نميكشد!
هيچ كلاغي به طاووس، رشك نمي برد.
و قناري مي داند قار قار هم شنيدن دارد.
هيچ موشي، به فيل بخاطر بزرگي اش حسادت نمي كند.
و زنبور مي داند كه گل، مال پروانه هم هست.
و رودخانه به قورباغه هم اجازه خواندن مي دهد!
كوه از مرگ نمي ترسد و هيچ سنگي به سفر فكر نمي كند.
زمين مي چرخد تا آفتاب به سمت ديگري هم بتابد و خاك در روياندن، زشت و زيبا نمي كند!
هيچ موجودي در زمين، بيشتر از انسان همنوعانش را قضاوت نمي كند و همنوعانش را به خاك و خون نمي كشد!
اي انسان، دنيا فقط براي تو نيست.
مواردي از قبيل اينكه وقتي به ديگران ميرسيد چگونه رفتار ميكنيد، يا موقع عصبانيت چه طور واكنش نشان ميدهيد، يا مثلا وقتي كسي به شما محبت ميكند، از رفتار او چه برداشتي ميكنيد و چگونه به آن پاسخ ميدهيد، همگي با نوع شخصيت شما ارتباط دارد.
پس به عبارت ديگر ميتوان گفت كه شخصيت ما مجموعهاي از افكار، احساسات، هيجانات، رفتارها و واكنشها است كه از نوجواني و جواني در ما شكل ميگيرد و تاثيرات آن بر تمام جنبههاي زندگي سايه ميافكند و در طول زندگيمان تقريبا الگوي ثابتي دارد.
اما شخصيت سالم واقعا چگونه است، چه خصوصياتي دارد يا بايد چه كيفيتي داشته باشد؟ براي پاسخ به اين سوال لازم است دوباره به تعريف شخصيت در بالا نگاهي بيندازيم و به چند نكته دقت كنيم:
فراگير بودن و تاثيرگذاري بر جنبههاي مختلف زندگي، از شرايط اصلي شخصيت است، به اين معنا كه شخصيت يك فرد تقريبا بر همه برخوردها و شرايط زندگي او تاثيرگذار است.
شخصيت شناسي و شناخت صفات شخصيتي يكي از بحثهاي مهم در متمم محسوب ميشود.
مروري كوتاه به درسهاي دوره MBA و اساساً هر نوع دوره آموزش مديريتي نشان ميدهد كه به سختي ميتوان مباحث شخصيت شناسي و رفتارشناسي را از آموزشهاي مديريتي تفكيك كرد.
اين درهمآميختگي خصوصاً در مباحثي مانند مديريت رفتار سازماني، مديريت منابع انساني، اصول و فنون مذاكره، مهارت ارتباطي و مهارت فروش بيشتر به چشم ميآيد. اما در ساير زمينهها هم دانش شخصيت شناسي نقش بسيار مهمي ايفا ميكند:
در درس شخصيت شناسي چه هدفي دنبال ميشود؟
يادگيري شخصيت شناسي به چه كساني توصيه ميشود؟
آيا مطالعه درس هاي شخصيت شناسي پيشنياز دارد؟
در بحثهاي شخصيت شناسي، چه هدفي دنبال ميشود؟
هدف اصلي متمم، آگاهي عميقتر دوستان متممي از نظريه هاي شخصيت شناسي است.
تجربه نشان ميدهد كه آشنايي سطحي با اين نظريهها در حدي كه در كتابها و آموزشهاي مديريتي رايج است، باعث ميشود كه تعميمهاي نادرست و مصداقهاي نامناسب زيادي از شخصيت شناسي در ميان علاقمندان و دانشجويان مديريت شكل بگيرد.
واژههايي كه روانشناسان با دقت و زحمت به كار ميبرند، در ميان مديران به سادگي و بدون توجه به معناي واقعي آنها مورد استفاده قرار ميگيرد.
مفاهيمي مانند اضطراب، خودشيفتگي، قدرت طلبي، سايكوپات بودن، كمال طلب بودن و دهها مفهوم ديگر، از پشتوانهي قوي و چندين دهه (و گاه چند قرن) تلاش برخوردار هستند.
اما به علت پرداخت بسيار سطحي به اين مفاهيم در كتابهاي مديريتي، معمولاً با معنايي سطحي يا متفاوت در ميان مديران، كارشناسان منابع انساني و مذاكره كنندگان رد و بدل ميشوند.
بنابراين، هدف اصلي ما از بحثهاي شخصيت شناسي، آشنايي عميقتر با مفاهيم شخصيت شناسي مرتبط با مديريت و نيز توانمند شدن در به كار گيري اين مفاهيم در تحليلها، سخن گفتن و تصميم گيري ها هست.
متمم درس هاي شخصيت شناسي را به چه كساني توصيه ميكند؟
اين درسها بسيار گسترده هستند و نميتوان به صورت قطعي گفت كه چه كساني مخاطب اين بحثها هستند يا نيستند.
اما بسته به شرايط شما و نيازهاي شما، احتمالاً بخشي از درسها براي شما مفيد است و بخشي ديگر چندان مفيد و كاربردي نخواهد بود.
پيشنهاد ما اين است كه اگر قصد داريد در يكي از حوزههاي رفتار سازماني، مذاكره يا منابع انساني به شكل حرفهاي فعاليت كنيد، هيچ يك از درسهاي شخصيت شناسي را از دست ندهيد.
اما اگر فعاليت حرفهاي نداريد يا تخصص شما در حوزههاي ديگري است، احتمال دارد صرفاً جنبههايي از شخصيت شناسي كه به توسعه فردي شما كمك ميكنند، برايتان مفيد باشند.
در ادامهي اين نقشهي راه، ميتوانيد بهتر تصميم بگيريد كه يادگيري كدام مباحث براي شما در اولويت قرار دارد.
آيا مطالعه درسهاي شخصيت شناسي پيشنياز خاصي دارد؟
اكثر درسهاي شخصيت شناسي پيش نياز ندارند.
اگر هم داشته باشند درسهاي ديگري از خود مجموعهي شخصيت شناسي است.
به هر حال، اگر جايي پيشنيازي ضروري باشد در ابتداي درس مشخص شده است.
در پرسش مهر امسال حجتالاسلام حسن روحاني، وي از دانش آموزان سوال كرد : در محيط مدرسه تحمل افكار ديگران، احترام به افكار ديگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرين كنيم؟
رييس جمهور صبح امروز (شنبه اول مهر) با حضور در هنرستان دخترانه شهيد مدرس منطقه ۵ تهران و حضور در آيين بازگشايي مدارس، زنگ آغاز سال تحصيلي ۹۶-۹۷ را به صدا درآورد تا سال تحصيلي جديد رسما آغاز شود.
دكتر روحاني در ابتداي سخنان خود آيين بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصلي 97-96 و تقارن آن را با پيام ايثارگري امام حسين(ع) و ياران وفادارش گرامي داشت و شروع دوره جديد از فعاليت و تلاش در عرصه آموزش و پرورش را به دانشآموزان، معلمان و همه تلاشگران وزارتخانه كليدي آموزش و پرورش تبريك گفت.
همانگونه كه مستحضريد ، مقاله پاسخ به پرسش مهر ۹۶ رئيس جمهور هر ساله توسط دانش آموزان و معلمين گرامي نوشته و در راستاي پرسش مهر رئيس جمهور منتشر مي گردد. همانگونه كه واقفيم هر ساله در اوايل سالتحصيلي رئيس جمهور محترم وقت در يكي از مدارس كشور وارد شده و بعد از بازديد و ارائه راهكارها و سخنراني پيرامون مسائل آموزشي و پرورشي ،اقدام به طرح پرسشي پيرامون مسائل روز جامعه مي نمايد.در سال تحصيلي اخير نيز حجت الاسلام حسن روحاني، بعد از بازگشت از سفر نيويورك پرسش مهر امسال را در مدرسه دخترانه شهيد مدرس در منطقه ۵ تهران اعلام كرد؛عنوان پرسش مطرح شده اين بود : در محيط مدرسه تحمل افكار ديگران، احترام به افكار ديگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرين كنيم؟ در واقع رئيس جمهور محترم با طرح اين پرسش از دانش آموزان خواسته است كه به بهترين شكل ممكن در جامعه امروزي با ديگران تعامل داشته و حرمت افكار و عقايد يكديگر را رعايت كنند.
در پاسخ به اين پرسش و در رابطه با مقاله پرسش مهر ۹۶ مي توان چنين گفت :
اختلاف نظر چه در جامعه و چه در مدرسه در بين گروههايي مثل دانش آموزان يكي از عوامل مهم تغييرات اجتماعي گروهي و فردي محسوب ميشود و يك امر مورد نياز در جامعه و مدرسه به شمار ميآيد. زيرا نميتوان گفت همه دانش آموزان يك مدرسه يك شكل و با يك طرز فكر هستند و يك خط فكري را دنبال ميكنند و عقايد و نظرات مشتركي دارند. وجود اختلاف نظر و تفاوت افكار و طرز فكر در يك مدرسه يك امر طبيعي است. اگر اين امر در درون مدرسه و مشكلات ناشي از آن در آن تأثيرات زيادي بر جاي گذارد خشونت، قهر و بسياري از اين رفتارها بيشتر ميشود در مقابل شادي و نشاط كاهش پيدا ميكند. و اين براي محيط هايي چون مدرسه ناخوش آيند است.هنگامي كه دانش آموزي تك بعدي به مسئله نگاه مي كند و حرف خود را مبنا قرار ميدهد و ديگران را سركوب ميكند او توانايي پذيرش عقايد مخالف را ندارد و اين موضوع مربوط به شخصيت پرورش يافته وي ميشود.بنابراين تضاد بين دانش آموزان مدرسه تا حد زيادي ايجاد شكاف خواهد كرد. ريشه بسياري از اختلافات عميق در اين مسئله وجود دارد و در موارد حادتر اگر از حد معين تجاوز كند به مشكلات بيشتري مي انجامد.تحمل اين مسئله كه به مقاله پرسش مهر ۹۶ رئيس جمهور انجاميد به عقايد و مخالفتهاي ديگران، تربيت افراد، سطح تحصيلات، ميزان اعتقادات و باورهاي ديني بستگي دارد. اينكه شخصيت فرد در چه خانوادهاي پرورش يافته از اهميت برخوردار است.
منبع : بانك فايل پژوهشي معلمان
اِحتِرام احساسي مثبت از ارج نهادن و اعتنا به فرد يا شياي است كه فرد احترامگذارنده آن را سزاوار احترام ميشمارد.
حرمت نهادن، نكوداشت، بزرگ داشتن، ارج نهادن و آزَرم برابرهايي براي احترام هستند.
فردي كه به شخص يا چيزي احترام ميگذارد، به آن شخص يا چيز توجه ميكند و براي آن اندازهاي ارزش قائل ميشود. اين ارزشگذاري متعاقباً ممكن است خود را در رفتار و عملكرد احترامگذارنده نسبت به احتراميافته نمايان كند.
احترامگذارنده معمولاً امتيازها و كيفيتهايي را در فرد يا چيزي ميبيند و اينگونه داوري ميكند كه آن فرد يا چيز، سزاوار توجه، پاسخ و ارزشگذاري است و بايد ادعاي او بر حق و حقوقي را نيز به رسميت شناخت. با تغيير اين امتيازها و كيفيات ممكن است ميزان احترام نسبت به آن فرد يا شي نيز تغيير يابد.
احترام قائل شدن با توجه كردن همراه است و اين توجه داشتن در بسياري موارد صرف انرژي يا مسئوليتهايي نيز با خود ميآورد و بنابر اصل كمكوشي، انسان اين صرف انرژي را زماني انجام ميدهد كه آن را براي بقاي خود يا هماهنگي بهتر با محيط لازم ببيند.
بنابر اين احترام گذاردن با دوست داشتن تفاوت دارد. دوست داشتن و علاقه ممكن است در تمايل دروني سرچشمه داشته باشد اما احترام ميتواند تنها به خاطر جبر محيط در فرد نهادينه شده باشد.
احترام با رعايت نيز تفاوت دارد. رعايت حداكثر سرعت توسط رانندگان يا رعايت آتشبس مورد توافق توسط دو گروه متخاصم ممكن است رعايت محض باشد و عنصر احترام در آنها وجود نداشته باشد
مقدمه:
با اين كه همه ي انسان ها شايسته احترام هستند، اما متأسفانه حقيقت اين است كه برخي از افراد قادر به كسب اين احترام نيستند. البته راه هاي مختلفي وجود دارد كه شما مي توانيد خود را در موقعيت هايي قرار دهيد كه احترامي را كه سزاوار آن هستيد به دست آوريد. مهم ترين عوامل در اين زمينه احترام گذاشتن به ديگران، احترام گذاشتن به خودتان، داشتن اعتماد به نفس، جرات تصميم گيري و رعايت پوشش ظاهري است. اين عوامل به شما كمك مي كند تا احترامي را كه شايسته شماست كسب كنيد.
40نكته مهم اخلاقي در 40 جمله كوتاه و خواندني
سخنان خوب بايد در زيباترين جملات طراحي و تدوين شوند، تا مورد توجه و تأمل مخاطبان واقع شود. به عبارتي ساده تر قالب كلام مي بايست با قيمت كلام هم سان باشد. خوب سخن گفتن؛ سخن خوب گفتن، از مهم ترين لوازم پيام رساني و متقاعد سازي در روان شناسي ارتباطات به شمار مي آيد.
حسن خلق آن است كه فرد به اخلاق و صفات پسنديده ي انساني و اسلامي مزيّن شده باشد و با خوي خوش،اخلاق نيكو و اعمال و كردار خود را تطبيق دهد و بر نحوه ي برخورد و روابط خود را با ديگران تنظيم كند.
اهميت اين خصيصه به قدري است كه خداوند تبارك و تعالي پيامبرش را چنين توصيف كرده:
(وَ إنَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظِيم). (1)
اي پيامبر در حقيقت تو به خُلقي نيكو و عظيم آراسته اي.
از سوي ديگر آن حضرت نيز هدف از بعثت خود را ...
تمام مكارم اخلاقي معرفي فرموده است كه:
بُعِثْتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الأخْلاق. (24)
و ارزش بشر را به پنج چيز دانسته است: دين ، عقل ، حيا ، حسن خلق و ادب.
اين مطلب به روشني در همه جا هويدا است كه ....
(بقيه را ميتوانيد در ادامه ي مطلب دنبال كنيد....)
هر كس تقواي الهي پيشه كند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم ميكند و او از جايي كه گمان ندارد، روزي ميدهد